Viime aikoina työn alla on ollut parikin kansiprojektia.
Kannen teko alkaa aina kansikaarista ja kannen linjauksesta. Kaarituksen tulee kestää siihen kohdistuvat rasitukset ja muodostaa kannelle kaunis linja.
Kyseessä on Tor Gunnar Orrmanin 1980 -luvulla emäsalossa rakentama hytillinen fiskari. Veneen nykyisellä omistajalla on ollut pikkupojasta asti saman veistäjän tekemä soutuvene, ja muistaa tämänkin veneen jo uudesta asti.
Puuveneiden korjaus on oma lajinsa, joka toteutetaan aina kyseessä olevan veneen ehdoilla. Joissain tilanteissa kyseessä saattaa olla esim. kokonaan uuden kölin tai maston rakentaminen ( kts. Trial). Muita korjauskohteita ovat lautojen lahoamiset ja halkeamiset, katkenneet kaaritukset, kannen notkahdus, vuotavat kansiluukut ym ym.
Vanhaa venettä korjatessa tulee usein vastaan monia haasteita, yksi ensisijaisen tärkeä asia on muistaa syy miksi ja miten paljon korjataan, sekä onko tarkoitus entistää vene vai antaa sille uusi elämä erilaisena veneenä.
Tarjoan myös opastusta venettä itse korjaavalle.
Lisäksi teen jonkin verran myös lasikuituveneiden rungon korjauksia.
Puuvenemestari, puuartesaani
Tero Toivonen
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Lemuntie 305, 20760 Piispanristi
Y-tunnus: 2561385-8
TT Puuvenepalvelu on vuonna 2013 perustettu puuveneiden rakentamiseen erikoistunut puutyöverstas ja yhtä kuin Tero Toivonen, puuvenemestari, puuartesaani ja merimies.
Olen koko ikäni ollut tekemisissä puisten veneiden ja meren kanssa. Ajatus veistää puuvene on kulkenut mukana jo reilusti yli kaksikymmentä vuotta. Nyt ajatus on jalostunut tilanteeseen, jossa halu on veistää hienompi ja parempi vene kuin se edellinen.
Näillä sivuilla on nähtävissä ja luettavissa TT Puuvenepalvelun tekemiä töitä ja tarinoita. Toivotan antoisia hetkiä sivuston parissa ja ottakaahan rohkeasti yhteyttä, kun tarvetta ja kysymyksiä ilmaantuu.
Puuvenemestari Tero Toivonen
60.46N 22.28E