6mr s/y Elinore

Elinore verstaan edessä

6mr s/y Elinore.
Suunnittelija Einar Olofsson, valmistunut 1934.
Hietalahden telakka, Helsinki

S/y Elinore rakennettiin Hietalahden telakalla laivanvarustaja Gustav Thordénille. Vene rakennettiin siinä toivossa, että Thordén olisi tilannut uuden laivan telakalta.

Elinore on yksi suurimmista 6mr luokan veneistä yli 12 metriä pitkänä. Veneen kotisatama oli Helsingissä kunnes toinen maailmansota tuli eteen ja Ruotsin kansalaisena Thordén vei sen Ruotsiin.
1988 Elinore ostettiin takaisin Suomeen ja kotikaupungiksi tuli jälleen Helsinki.

Hyvin pidetty

Nykyisten omistajien toimesta Elinorea on hoidettu pieteetillä mutta 90 ikävuoden lähestyessä oli 2020 syksyllä tullut eteen ison peruskorjauksen aika. Elinoren tammesta tehty kölipuu oli tullut elinkaarensa päähän.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty sanotaan. Omistaja oli tehnyt valmiiksi korjaussuunnitelman ja saanut museovirastolta kunnostusavustusta korjauksen rahoitukseen. Tarjouskilpailun päätteeksi vene matkusti ensimmäistä kertaa elämässään autokyydillä, määränpäänä TTpuuvenepalvelun veistämö Kaarinassa.

Elinore, vanha köli

Korjausprojektin kulku

Talven 2020-2021 aikana Elinoren kölipuu ja osa keularankaa vaihdettiin uuteen, materiaaliksi valikoitui iroko sillä sopivaa tammea ei tänä päivänä enää ole saatavilla. Samalla veneen vuorijalavasta tehtyjä painokaaria korjattiin muutama kymmenen kappaletta, uudet tehtiin jalavasta pääosin höyryllä taivuttamalla, myös alkuperäiset takoraudasta tehdyt kölipolvet vaihtuivat uusiin haponkestävästä teräksestä tehtyihin.

Kölin ja pohjan laudoitusta oli uusittava niiltä osin kuin vanhaa jouduttiin purkamaan, tähän tarkoitukseen löytyi Tammisaaresta erä sopivaa Khaya-mahonkia. Laudat olivat mukavasti reilut 8 metriä pitkiä niin ettei lautoja tarvinnut jatkaa.
Samaan korjausoperaatioon mukaan liitettiin myös Elinoren rustirautojen kiinnitysten muokkausta tavalla jossa saatiin hyödynnettyä alkuperäisiä kauniita messinkisiä ristikkokaaria. Modaus oli ensimmäisen purjehditun kesän perusteella erityisen onnistunut.

Tuhannen messinkiruuvia!

Kyllästysten, pintakäsittelyjen ja pienenä yllätyksenä eteen tulleen lähes tuhannen vanhan messinkiruuvin vaihtoprojektin jälkeen Elinore pääsi matkustamaan takaisin Helsinkiin ja vesille heinäkuussa 2021. Lehtikultaiset Griipit kiiltävällä mahonkipinnalla pääsivät jälleen keräämään katseita pääkaupungin vesillä kun Elinore palasi kilparadoille.

Elinore
Elinore valmiina kotimatkalle, Tero on tyytyväinen