Maanantai 19.kesäkuuta 2017 päättyi S/Y Trialin yli kolmenkymmenen vuoden kuivilla olo. Köliremonttina alkanut ja kokonaisvaltaiseksi entisöinniksi muuttunut kunnostusprojekti sai päätöksensä ja vene laskettiin veteen Turun pursiseuran rannassa Turun Ruissalossa.
Kun kesällä 2013 hankin veneen jonka kölistä ei ollut muuta jäljellä kuin irtonainen lyijypaino, en kyllä täysin ymmärtänyt minkälaisen projektin olin käsiini hankkinut. Monenlaista mahtuu viimeiseen reiluun neljään vuoteen.
Muutaman kerran olen joutunut veneen siirtämään uuteen verstaaseen. Vuonna 2015 museovirasto myönsi hankkeelle klassikkoveneiden kunnostusavustusta ja seuraavana keväänä vene siirtyi uudelle omistajalle. Kölipainon kiinnityksen jälkeen myin veneen turkulaiselle kilpapurjehtija Ville Harkkelle, joka nyt siis vie veneen takaisin oikeaan käyttöönsä kilparadoille.
Vesille lasku tilaisuus oli melkoisen tunteikas hetki sekä veistäjälle, että veneen kapteenille.
Pari päivää vesille laskun jälkeen, keskiviikkona 21.6 rikasimme veneen ensi kertaa ja juhannuksen jälkeen keskiviikkona 29.6 on ollut veneen neitsytpurjehdus. Ensimmäisen kerran vene nähdään kilparadoilla ASS.n järjestämässä Suomi-100 regatassa Airistolla, jossa kisataan viisvitosten tämän vuotisesta luokkamestaruudesta.
Trial on mukana myös tämän vuoden Viaporin Tuopissa ja näissä kekkereissä olen itsekin mukana miehistössä. Pitäähän sitä kerran moista laitetta päästä kokeilemaan sen oikeassa elementissä.
S/Y Trial
5.5M luokan mittasääntöön rakennettu klassinen mahonkikilpavene.
Suunnittelija Carl-Olof Granfelt.
Valmistunut 1951, Wilenius Båtvarvilla Porvoossa.
Neljäs Suomessa rakennettu viisvitonen purjenumeroltaan L-004.
Mahdollisesti ensimmäinen viisvitonen maailmassa, jossa on negatiivinen peräpeili.
Veneellä on kilpailtu -50 ja-60 luvulla menestyksekkäästi ja olihan vene yhtenä ehdokkaana Suomen edustajaksi jo vuoden 1952 olympialaisiin, joissa viisvitoset olivat ensimmäistä kertaa mukana.