TTpuvenepalvelu

  • Etusivu
  • Veistämöllä
  • Palvelut
    • Uudet puuveneet
    • Veneiden korjaus ja entisöinti
    • Veneiden sisustus- ja puusepäntyöt
  • Korjauskertomuksia
    • Trial 5.5M
    • Inga mahonkivene
  • Venemestarin loki
  • Kuvagalleria
  • Yhteystiedot

TTpuvenepalvelu

  • Etusivu
  • Veistämöllä
  • Palvelut
    • Uudet puuveneet
    • Veneiden korjaus ja entisöinti
    • Veneiden sisustus- ja puusepäntyöt
  • Korjauskertomuksia
    • Trial 5.5M
    • Inga mahonkivene
  • Venemestarin loki
  • Kuvagalleria
  • Yhteystiedot

5.5M-luokan S/Y Trial laskettiin vesille

Tietoja
Viimeksi päivitetty: 14.07.2017

Maanantai 19.kesäkuuta 2017 päättyi S/Y Trialin yli kolmenkymmenen vuoden kuivilla olo. Köliremonttina alkanut ja kokonaisvaltaiseksi entisöinniksi muuttunut kunnostusprojekti sai päätöksensä ja vene laskettiin veteen Turun pursiseuran rannassa Turun Ruissalossa.


Kun kesällä 2013 hankin veneen jonka kölistä ei ollut muuta jäljellä kuin irtonainen lyijypaino, en kyllä täysin ymmärtänyt minkälaisen projektin olin käsiini hankkinut. Monenlaista mahtuu viimeiseen reiluun neljään vuoteen.
Muutaman kerran olen joutunut veneen siirtämään uuteen verstaaseen. Vuonna 2015 museovirasto myönsi hankkeelle klassikkoveneiden kunnostusavustusta ja seuraavana keväänä vene siirtyi uudelle omistajalle. Kölipainon kiinnityksen jälkeen myin veneen turkulaiselle kilpapurjehtija Ville Harkkelle, joka nyt siis vie veneen takaisin oikeaan käyttöönsä kilparadoille.

Vesille lasku tilaisuus oli melkoisen tunteikas hetki sekä veistäjälle, että veneen kapteenille.



Pari päivää vesille laskun jälkeen, keskiviikkona 21.6 rikasimme veneen ensi kertaa ja juhannuksen jälkeen keskiviikkona 29.6 on ollut veneen neitsytpurjehdus. Ensimmäisen kerran vene nähdään kilparadoilla ASS.n järjestämässä Suomi-100 regatassa Airistolla, jossa kisataan viisvitosten tämän vuotisesta luokkamestaruudesta.  

Trial on mukana myös tämän vuoden Viaporin Tuopissa ja näissä kekkereissä olen itsekin mukana miehistössä. Pitäähän sitä kerran moista laitetta päästä kokeilemaan sen oikeassa elementissä.

S/Y Trial

5.5M luokan mittasääntöön rakennettu klassinen mahonkikilpavene.
Suunnittelija Carl-Olof Granfelt.
Valmistunut 1951, Wilenius Båtvarvilla Porvoossa.
Neljäs Suomessa rakennettu viisvitonen purjenumeroltaan L-004.
Mahdollisesti ensimmäinen viisvitonen maailmassa, jossa on negatiivinen peräpeili.

Veneellä on kilpailtu -50 ja-60 luvulla menestyksekkäästi ja olihan vene yhtenä ehdokkaana Suomen edustajaksi jo vuoden 1952 olympialaisiin, joissa viisvitoset olivat ensimmäistä kertaa mukana.

 

 

 

  • Edellinen
  • Seuraava

ttpuu LOGO valk

Puuvenemestari, puuartesaani

Tero Toivonen 

p. 041 445 3060

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Lemuntie 305, 20760 Piispanristi

Y-tunnus: 2561385-8

Facebook

Tervetuloa TT Puuvenepalvelun sivuille

TT Puuvenepalvelu on vuonna 2013 perustettu puuveneiden rakentamiseen erikoistunut puutyöverstas ja yhtä kuin Tero Toivonen, puuvenemestari, puuartesaani ja merimies.

Olen koko ikäni ollut tekemisissä puisten veneiden ja meren kanssa. Ajatus veistää puuvene on kulkenut mukana jo reilusti yli kaksikymmentä vuotta. Nyt ajatus on jalostunut tilanteeseen, jossa halu on veistää hienompi ja parempi vene kuin se edellinen.

Näillä sivuilla on nähtävissä ja luettavissa TT Puuvenepalvelun tekemiä töitä ja tarinoita. Toivotan antoisia hetkiä sivuston parissa ja ottakaahan rohkeasti yhteyttä, kun tarvetta ja kysymyksiä ilmaantuu.

Puuvenemestari Tero Toivonen
60.46N 22.28E

 

 

Puuveneveistäjät ry

Suomen Puuveneveistäjät ry

© 2021 TT puuvenepalvelu

Kotisivut: Kristiina Erkko