Lähtökohta kunnostustöille
Trialin kölilankku oli haljennut kahtia, samoin kuin suurin osa kölitukeista, myös kölin perästeevi oli haljennut osittain. Painokaaret kölin alueelta olivat tietysti myös poikki pilssin taitekohdasta. Styyran puolen kölilaudoitus oli hävinnyt jonnekin, myöskään kölin puuosasta ei ollut tietoa. Köliremontti oli aloitettu jo 1990-luvun alkupuolella ja jäänyt tuolloin kesken. Runkolaudoitus sen sijaan oli kestänyt pitkän kuivilla olon melko hyvin, vain pari lautaa oli haljennut poikki. Kunnostustöiden aikana lautasaumat alkoivat rakoilemaan. Kansivanerit olivat osin pehmenneet, joten uuden vanerikannen teko oli myös edessä.
Töiden aloitus
Työt aloitin kölilankun ja perästeevin työstämisellä alustavaan muotoon. Trialin kölin puut oli tehty tammesta, joten tammesta valmistui uudetkin. Tässä vaiheessa totesin emäpuun tarvitsevan korjausta noin metrin matkalta myös kölin keula- sekä peräpuolelta. Tein nämä korjauspalat ja mallien mukaan uudet kölitukit. Kölitukit tein kahden tuuman tammilankusta, kölilankun ja perästeevin aihiot ovat kolme tuumaa paksua tammilankkua. Polvio on liimattu kasaan epoksilla kahden tuuman tammilankuista.
Seuraavaksi vuorossa oli sitten näiden osien sovittaminen paikoilleen ja kiinnittäminen. Kölilankku sekä perästeevi on pultattu köli- ja pohjatukkien läpi kiinni. Vanhat pultit olivat melkoisen kuluneita ja ruostuneita, eikä niistä oikein enää ollut edes malleiksi. Ne tosin olivat alun alkaen olleet 13mm paksut. Päädyin tekemään uudet pultit 14mm paksuista haponkestävistä pyörötangoista, joiden päihin väänsin kierteet.
Trial laskettiin kölille
Seuraavana vuorossa oli lyijypainon sovitus ja kölin puuosan teko. Tätä ennen vanhat ruostuneet ja vääntyneet kölipultit piti kuitenkin kaivaa irti lyijystä ja vaihtaa uusiin haponkestäviin. Trialin lyijypaino punnittiin ennen paikoilleen asennusta, jotta varmistuttiin sen painosta suhteessa vanhoihin piirustuksiin. Painoa sillä oli punnittaessa tasan 1100kg, ja paino kasvoi noin 25kg sen jälkeen kun kölipulttien taskut lyötiin täyteen lyijyä. Näin ollen lyijypaino on melko täsmälleen piirustuksissa mainittu 1125kg.
Lyijypainon ollessa kohdillaan sain sitten sovitella kölin puuosan kasaan ja paikoilleen. Palat liimasin epoksilla kasaan ja varmistin liimaukset haponkestävin pultein ja ruuvein. Itse kölipaino on pultattu kiinni kölilankkuun kuudella pultilla ja liitos pinnoissa on elastinen sikaflex liimamassa välissä.
Painokaarten korjaus
Kölin saatua näin muotonsa vuoroon tuli painokaarien korjauspalojen teko. Vanhat katkenneet kaaret oli pasutettu muotoon saarnesta, mutta uudet tein saarnirimoista muotoon liimaamalla. Näin varsinkin tuo jyrkin mutka pilssin taitteessa, josta vanhat kaaret olivat poikki, olisi kestävämpi. Korjattuja kaaria tuli kummallekin puolelle parikymmentä kappaletta eli nelisenkymmentä yhteensä. Trial on kevytrakenteinen jopa viisvitoseksi, joten kaaritus on tehty tiheäksi rungon jäykkyyden maksimoimiseksi. Kaariväli on vain 13cm. Liimauksen jälkeen hioin korjauspalat ja kiinnitin paikoilleen, eli tein liitokset vanhoihin kaariin ja kölilankkuun.
Kölilaudoitus
Kaarten korjauksen jälkeen pääsin käsiksi kölilaudoituksen tekoon. Kölin ja pohjan taitteen laudat olivat melkoisen haastavia höylätä muotoonsa ja sovittaa paikoilleen, mutta tästäkin selvittiin kärsivällisyydellä. Paapuurin puolella oli säilynyt vanhaa kölilaudoitusta kölin tasaiselta alueelta, joka laittoi hiukan miettimään. Tämä laudoituksen osa oli nimittäin vaneria. Trialin osalta kyseessä on todellakin kevytrakenteinen kilpavene, jonka vanhat mittapainot ovat alle 2000 kg ja näin luokkansa kevyimpiä veneitä, mutta onkohan kölin laudoitus ollut alusta pitäen vaneria? Hiukan tuo epäilytti eikä piirustuksissa ainakaan ollut erillistä mainintaa tästä. Joten itse päädyin mielestäni huomattavasti järkevämpään vaihtoehtoon, eli tekemään laudoituksen ihan mahonkilaudasta. Tässä yhteydessä ja jatkossakin, puhuttaessa mahongista kyseessä on afrikkalainen Khaya-mahonki.
Joten laudoituksen tekoon. Kölipuun ja lautojen liitospintoihin laitoin tiivistysaineeksi jälleen sikaflex-massan. Laudat on ruuvattu haponkestävillä ruuveilla kaariin, kölitukkeihin ja kölipuuhun kiinni. Alunperin on käytetty messinkiruuveja, mutta tässä mentiin 65 vuoden kehityksen mukaisesti nykyaikaisemmalla materiaalilla. Kölilaudoituksen, kuten rungon kaikki muutkin lautasaumat tein yhtenäiseksi puuksi rimoittamalla saumat. Ajoin sirkkelillä 3 mm terällä saumat n.2/3 osaa paksuudesta uraksi johon liimasin kiilaksi sahatun riman epoksilla.
Trialin tulevaisuudesta
Kölilaudoituksen valmistuttua, tuli verstaan muutto-operaatio väliin ja Trial pääsi hetkellisesti valohoitoonkin auringonpaisteessa. Tässä vaiheessa tapahtui monta muutakin asiaa ja veistäjän usko projektin läpi viemiseen sai sinetin. Tuntui hyvältä nähdä kölillään seisova vene - Trialille se oli kolmekymmentä vuotta pohjattomana olleena melkoinen muutos. Toinen varteenotettava tekijä oli Trialin tulevaisuuden selkiytyminen turkulaisen Ville Harkken tullessa ostajaksi veneelle. Vene jää siis Turun seudulle ja tekee comebackin kilparadoille kesällä 2017.
Rungon korjaustöiden viimeistely
Muuton jälkeen korjasin ne muutaman haljenneen kylkilaudan, tein rungon rimoituksen loppuun, sovittelin peräsimen sovituksen kölin takareunaan ja muotoilin kölin puutäytteen kohdilleen. Trialin vanhat rustiraudat uusittiin myös. Vanhat galvanoidut korvattiin uusilla haponkestävästä teräksestä tehdyillä. Uudet tehtiin vanhan mallin mukaisiksi. Tämän jälkeen vuorossa oli rungon hionta puhtaaksi pintakäsittelyjä varten sisä- ja ulkopuolelta.
Pintakäsittelystä
Kölin lyijypainon pinnoitin epoksilla ja kittailin tasaiseksi vuosikymmenten kolhut ennen maalaamista. Pohjaan vesilinjan alapuolelle maaliksi valikoitui tuttu ja hyvä Hempelin Underwater primer, jonka päälle tulee sitten saman valmistajan punainen Mille eliönestomaali. Kyljet saivat ensin Internationalin mahonkipetsin tasoittamaan värieroja ja sen päälle Epiphanesin kiinanpuuöljy pohjaisen kirkkaan lakan.
Sisäpintojen hionnan yhteydessä kiinnitin vanhat ehjänä ajan ja purkutyöt kestäneet kansikaaret paikoilleen. Tämän jälkeen tein uusiksi peräpeilin kaaret ja takastaakia tukevan polvion ennen kuin annoin rungon sisäpinnoille kevyen kyllästyksen pellavaöljy- puutärpätti seoksella, jossa seassa Boragolin homeenesto ainetta. Sisäpinnat tulevat myös lakatuiksi paitsi pilssin osalta joka saa punaisen maalin pintaansa.
Kannen korjaus
Kannen rakenteet olivat osin säilyneet hyväkuntoisena. Istuinlaatikon alueen kansikaaret ja peräpeilin tuet olivat tulleet tiensä päähän, joten ne tein uusiksi. Materiaalina näissä on mänty. Itse kansi on 8 mm mäntyvaneria, jonka alapinta on lakattu ja ulkopinta sai harmaan pintamaalin. Peräpeili on 8 mm mahonkivaneria ja pinta petsattu ja lakattu, kuten runkokin.
Vanhat kannen mahonkiset reunalistat olivat aivan loppuun kuluneet ja hiotut, joten en niitä hirveästi säästellyt kuin malleiksi. Uudet reunalistat tein mahongista 12 mm paksuna. Ne rajaavat kannen kauniisti. Pintakäsittely listoille on sama petsi + lakka kuin rungolle ja peräpeilille.
Viimeistely
Tällä hetkellä vene on varusteluvaiheessa ja pintakäsittelyjä jatketaan vielä, niin että viimeiset kierrokset tulevat kevääksi kiiltoon, ennen vesille laskua. Vene nähdään Turun Venexpo 2016 venenäyttelyssä TT puuvenepalvelun osastolla C41 marraskuun 10-13 päivä.